Friday, April 29, 2011

elaun dan aku

Bagaimana anda menggunakan elaun / biasiswa yg diberikan kpd anda?

Saya pula? entahlah...masa mula2 dpt elaun, memang agak boros la, almaklumlah, first time dpt duit bnyk ni...lebih2 lg saya ni budak architecture. budak2 architecture dpt elaun tambahan sebanyak rm500.. 500 tuuu...budak2 course lain x dpt. kami dpt elaun tambahan ni pun sbb budak2 architecture nk kena beli macam2. kami kena beli alat2 melukis. antaranya :

t-square ruler

kertas lukisan

pensel. yg anda tahu mungkin pensel 2B & HB je kan? sebenarnya ada bnyk jenis lagi

drawing pen

technical pen. harganya pun dah rm100++

pensel warna. ingat budak sekolah je ke yg pakai? =)

ini pastel namanya..

marker pen. sebatang je dah rm6 lebih. =.='

ok..ini baru antaranya. ada bnyk lagi sebenarnya..tu x kira lagi macam2 jenis kertas kena beli, tracing paper, sugar paper, butter paper (macam bahan nak buat kek pulak)haha..x campur lagi board..x campur lg kena fotostat mcm2 jenis lukisan, pastu x ok, pastu fotostat lg...itu baru subjek lukis2 je..subjek bina-membina x kira lagi..kena beli board itu dan ini.. fushhh. saya x cakap course ini membebankan, cuma kena pandai2 lah menjaga kewangan. 

itu baru je pasal course ni yg memerlukan pengorbanan wang. x campur lagi makan minum, beli buku, outing lah, segala bagai..sbb tu saya jarang outing. kata orang, BAJET. bajet nyeewww...-suppose to be nya la!

nk beli semua ni pakai apa? DUIT. saya beruntung sbb dpt elaun, xdelah nk menyusahkan abah dan mak saya. duit elaun bukannya duit utk suka-suki. memang, kita mempunyai keinginan utk membeli itu & ini, tapi berjihadlah utk melawan nafsu..jadi, kalau anda dpt elaun, gunakanlah dgn sebaik-baiknya.


jgn jadi macam Ali ni..




1 comment:

  1. murah nyer marker pen tu...kt tmpt sy bljr sbtng rm10 plng murah rm8...

    ReplyDelete